Η Κυριακή Γιορτζή-Αντωνοπούλου (π.1880–π.1954) υπήρξε η πρώτη διεθνώς αναγνωρισμένη ελληνίδα τραγουδίστρια που είχε ως μόνιμη κατοικία την Αμερική. Γνωστή επί το απλούστερον ως Κυρία Κούλα (που είναι το χαϊδευτικό του ονόματος Κυριακή), αυτή η μοναδική γυναίκα έγινε τόσο δημοφιλής, ώστε ανάμεσα στα 1916 (ή 1917) και το 1927, όχι μόνο τραγούδησε τουλάχιστον 199 τραγούδια, αλλά κατά τη δεκαετία αυτή υπερίσχυσε όλων των αντιπάλων της σε αριθμό πώλησης δίσκων.
Στα τέλη του 1916 (ή στις αρχές του 1917) η κ. Κούλα Αντωνοπούλου μπήκε στα στούντιο της Columbia στη Νέα Υόρκη και κατέκτησε τη δισκογραφική σκηνή. Τραγουδώντας δια μέσου ενός μεγαφώνου η κ. Κούλα γραμμοφώνησε 34 τραγούδια… Η ανέλπιστη και χωρίς προηγούμενο δημοτικότητα των δίσκων της στην αγορά, παρακίνησε όλες τις σημαντικές αμερικάνικες δισκογραφικές εταιρείες ν’ ασχοληθούν με την παραγωγή ελληνικών δίσκων.
Η κ. Κούλα μακράν από του να είναι πιόνι στα χέρια των απαιτητικών υπεύθυνων των αμερικάνικων δισκογραφικών εταιρειών… υπήρξε και σπουδαία επιχειρηματίας (η πρώτη Ελληνίδα ιδιοκτήτρια εταιρείας δίσκων), αφού γύρω στο 1920 ίδρυσε την Panhellenion Phonograph Record Company στη Νέα Υόρκη, που λειτούργησε με μεγάλη επιτυχία για σχεδόν επτά χρόνια, κι άνοιξε παραρτήματα στο Σικάγο κι ίσως αλλού…. Το 1927 μετά τον ξαφνικό θάνατο του ανδρός της Ανδρέα Αντωνόπουλου, η κ. Κούλα μη μπορώντας ν’ αντέξει στη λύπη της αποσύρθηκε για λίγο από την ενεργό δράση. Όταν συνήλθε έκλεισε την εταιρεία της και άρχισε μια καινούρια καριέρα ως τραγουδίστρια (είχε φωνή σοπράνο) σε κέντρα διασκεδάσεως. Στα τέλη της δεκαετίας του 1940 η κ.Κούλα ξανάνοιξε την εταιρεία της με ελαφρά παραλλαγμένο όνομα (Panhellenic αντί από Panhellenion Records) που όμως λειτούργησε μόνο για λίγα χρόνια.»
Παραθέτω τώρα και κάποιες πρόσθετες πληροφορίες για την κ. Κούλα που μου έδωσε προφορικά ο Π. Κουνάδης το 1993. Κατ’ αυτόν λοιπόν η κ. Κούλα καταγόταν μάλλον από το Μεσολόγγι. Μετανάστευσε στις ΗΠΑ το 1912. Το 1913 την συνάντησε εκεί ο Κατσαρός. Τέλος μου είπε ότι στα χρόνια που διηύθυνε τη δεύτερη εταιρεία της δεν τραγουδούσε πια η ίδια, αλλά ασχολιόταν με την παραγωγή δίσκων άλλων καλλιτεχνών, όπως π.χ. του Τζιμ Αποστόλου.

Πηγή: http://rebetiko.sealabs.net


Κα ΚΟΥΛΑ

(15 μανέδες...)

ΑΝΤΑΜ ΑΜΑΝ (ΜΕΣΑ Η ΚΑΡΔΙΑ ΜΟΥ ΕΧΕΙ ΠΛΗΓΗ)
ΖΕΪΜΠΕΚΙΚΟΣ ΑΜΑΝΕΣ
ΜΑΝΔΖΟΡΕ ΜΑΝΕΣ (ΣΤΗΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΜΟΥ ΣΤΙΓΜΗ)
ΜΠΑΛΟΣ (ΤΗΝ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΜΟΥ ΣΤΙΓΜΗ)
ΜΠΑΛΟΣ ΣΜΥΡΝΗΣ (ΣΩΜΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟΥΤΟ ΚΑΙ ΠΟΝΕΙ)
ΜΠΟΥΡΝΙΟΒΑΛΙΟΣ ΜΑΝΕΣ (ΣΕ ΒΛΕΠΟΥΝ ΤΑ ΜΑΤΑΚΙΑ ΜΟΥ)
ΝΕΟΣ ΑΛΗ ΠΑΣΑΣ (ΓΙΑΝΝΙΩΤΙΚΟΣ) ΜΑΝΕΣ
ΠΟΛΙΤΑΚΙΑ ΓΑΛΑΤΑ (ΑΔΑΜ) ΜΑΝΕΣ (ΜΕΣΑ Η ΚΑΡΔΙΑ ΜΟΥ)
ΡΑΣΤ ΜΑΝΕΣ
ΣΑΜΠΑΧ ΜΑΝΕΣ (ΟΣΟ ΜΠΟΡΕΙΣ ΚΑΡΔΟΥΛΑ ΜΟΥ)
ΣΑΜΠΑΧ ΜΑΝΕΣ (ΣΤΗΝ ΕΡΗΜΗ ΤΗΝ ΞΕΝΙΤΙΑ)
ΤΑΜΠΑΧΑΝΙΩΤΙΚΟΣ ΜΑΝΕΣ (ΚΡΥΦΑ ΑΠ' ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ)
ΤΑΜΠΑΧΑΝΙΩΤΙΚΟΣ ΜΑΝΕΣ (ΚΡΥΦΑ ΑΠ' ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ)
ΧΕΤΖΑΖ ΜΑΝΕΣ
ΧΕΤΖΑΖ ΜΑΝΕΣ (ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΑΛΛΗ ΣΥΜΦΟΡΑ)